« پسر آفتاب »

اخبار و انتقادات شهرستان کنارک

« پسر آفتاب »

اخبار و انتقادات شهرستان کنارک

باعرض سلام و احترام خدمت بازدید کنندگان عزیز

هدف این وبلاگ نویس از ایجاد این وبلاگ ارائه انتقادات ،اخبار وناگفته های احالی شهرستانش میباشد.

آخرین مطالب

۱۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

شیوع بیماری مالاریا در یکی از روستاهای کنارک

مالاریا یک بیماری واگیر وخطرناکی هست که خیلی کم شاهد آن دراطراف و کنار خود هستیم.

به گفته برخی ساکنین دهستان جهلیان و به تایید این مسئله که بیماری مالاریا دراین دهستان حقیقت دارد،حدود 24نفرتاکنون در روستا مبتلا به این بیماری هستند.

حدود یک هفته پیش این بیماری احراز شده است،وقوع این بیماری دراین دهستان دلیل مشخصی دارد باوجود پناهندگان افغانی وبرخی مهمان داران این دهستان هست که شخص به شخص منتقل میشود.

اما خوشبختانه خبر به مسئولین شهرستان رسیده و همکاری لازم درحال انجام است.

وجود 47مدرسه کپری در استان




مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان از وجود 285 مدرسه خشتی و گلی در این استان خبر داد و گفت: 47 مدرسه کپری نیز در این منطقه وجود دارد که 1‍1 مورد از آنها بلااستفاده بوده و تا چند ماه آینده نیز 21 مدرسه کپری جمع آوری می شود.
    علیرضا نخعی افزود: در حال حاضر 22 هزار و 266 کودک در دوره متوسطه اول سر کلاس درس حضور ندارند، از این رقم 12 هزار نفر در جنوب سیستان و بلوچستان ساکن هستند که 5هزار نفر از اواسط مهر و بیش از 6 هزار نفر به طرق مختلف سر کلاس درس حاضر خواهند شد و در این میان از ظرفیت شبانه روزی ها و آموزش از راه دور نیز بیش از پیش استفاده خواهیم کرد.
    وی گفت: 37 هزار و 704 نفر بازماندگان از تحصیل در مقطع متوسطه دوم هستند که20 هزار و 598 نفر در جنوب استان حضور دارند.
    نخعی کل رقم اعتباری مورد نیاز برای جذب بازماندگان از تحصیل را در سه مقطع متوسطه، 175 میلیارد و 315 میلیون ریال برای سال تحصیلی جدید عنوان کرد.
    وی تاکید کرد: آموزش و پرورش در سیستان و بلوچستان در حق رشته ریاضی ظلم کرده است به گونه ای که نسبت آموزش ریاضی در کشور 23/5 درصد و در این استان 6/75 درصد و در جنوب سیستان و بلوچستان این مشکل جدی است که بنا داریم ضمن عذرخواهی از مردم این خلارا پر کرده و حق رشته ریاضی را ادا کنیم.
    نخعی بیان کرد: نیاز امروز کشور به رشته ریاضی است و دیگر در رشته تجربی و علوم انسانی بیش از سقف آنها کلاس نداریم و باید در رشته ریاضی ثبت نام کنند.


به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادیعصرهامون، سیستان و بلوچستان در حالی عنوان محروم ترین استان کشور را یدک می کشد که در کنار این مشکلات، قاچاق کالا نیز خسارت زیادی به اقتصاد منطقه وارده کرده است، بسیاری از کارشناسان وارده کرده است، بسیاری از کارشناسان اقتصادی براین باورند که اگر کالا از مسیر قانونی وارد شود درآمد حاصل از آن می‎تواند در حوزه مسائل مشکلات اقتصادی استان نقش بسزایی داشته باشد.

معضل قاچاق همچنین باعث دامن زدن به بیکاری و مشکلات اشتغال در سطح کشور می‌شود، اگر به خوبی واکاوی شود یکی از دلایل افزایش آمار بیکاری قاچاق است زیرا که آفت تولید داخلی بوده و سبب می‌شود کارخانجات تولیدی به سمت تعطیلی پیش برود و مشاغل را از بین ببرد.

سیستان‌ و بلوچستان رکوددار بالاترین نرخ بیکاری در کشور
در حالی واردات کالا نقش مستقیمی در بیکاری نیروی کار استان دارد که نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان این ‌که سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ نیروی جوان و بالاترین نرخ بیکاری را در کشور دارد، معتقد است: با وجود آمارهایی که ذکر شده، نرخ بیکاری در این استان بالای 50 درصد است که مشکلات جدی را برای خانواده‌های استان به‌وجود آورده است.
این در حالی است که این استان از موقعیت های مناسبی در زمینه کشاورزی برخوردار است و در مسیر صادرات از ایران به کشورهای افغانستان و پاکستان و دارای بیشترین مرز مشترک با این کشورها است. این استان همچنین تبدیل به مسیر اصلی ترانزیت سوخت بین ایران و کشورهای شده اما با این همه در رتبه نخست بیکارترین استان‌ ایران است.

قاچاق کالا و بیکاری جوانان
به گمان کارشناسان، زاییده گرایش به قاچاق کالا براساس برآورد آماری مشکل بیکاری بیش از 3 میلیون جوان جویای کار است در حال حاضر کمتر خانواده ایست که با مشکل اشتغال جوانان خود مواجه نباشد. بررسی های بعمل آمده نشان می دهد که هر 7 هزار دلار واردات قاچاق یک فرصت شغلی برای جوانان ایرانی را از بین می برد.
واردات سالانه حدود 6 میلیارد دلار حدود 850 هزار فرصت شغلی مستقیم و در مجموع بیش از یک میلیون فرصت شغلی مستقیم وغیر مستقیم شغلی را از فرزندان این مرز وبوم خواهد گرفت بطوریکه قاچاق کالا بیش از یک میلیون بیکار را به جامعه تحمیل کرده است .
نتیجه حاصل از قاچاق کالا بیکار نمودن و خانه نشین کردن جوانان است و این در حالی است که کشورمان به بازار مصرف کالاهای خارجی تبدیل شده و عملا فرصت های اشتغال زایی ، سرمایه گذاری ، تولید و راه اندازی صنایع را از جوانان باز ستانده ایم.

معضل کالای قاچاق پدیده ای سازمان یافته در سیستان و بلوچستان
معضل قاچاق و شیوع این پدیده در مناطق مرزی سیستان و بلوچستان سالهای متمادی است در اشکال سازمان یافته ای تبدیل به بحران از نوع اقتصادی شده است تردیدی نیست که در حال حاضرمهم ترین دغدغه دولت باید پرداختن به حل این آفت اقتصادی باشد لذا کارگزاران و سیاستمداران قبل از برخوردهای انتظامی و قضایی لازم است با حمایت و پشتیبانی از تولیدات داخلی ، افزایش واردات قانونی با استفاده از برقراری تعرفه های گمرکی ، نجات صنایع داخلی از ورشکستگی ، سرمایه گذاری در مناطق محروم ، توجه به معضل بیکاری ، کاهش تورم ، هماهنگی بین در آمد و هزینه و اقدام به موقع در رفع چالش های اقتصاد خارجی ، سعی در کنترل قاچاق داشته باشد.
در مجموع باید گفت مبارزه جدی با قاچاق کالا در حقیقت تضمین کننده حمایت از اشتغال سرمایه گذاری و تولیدات داخلی خواهد بود و در نتیجه با ایجاد فرصت های شغلی ، معضل بیکاری جوانان آسان خواهد شد و اقتصاد سالم را در کنار جامعه سالم شاهد خواهیم بود.

گذران زندگی با یارانه
همان طور که گفته شد سیستان و بلوچستان نیز جز استان‌هایی است که نرخ بالای بیکاری را به خود اختصاص داده است، به طوری که عباس نخعی، معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار این استان معتقد است: با وجود اعتبارات زیادی که از سال 84 تاکنون برای ایجاد اشتغال به استان اختصاص یافته، اما همچنان شاهد روند رو‌به‌رشد بیکاری در استان هستیم.
مشکل بیکاری در حالی در بیشتر مناطق استان دامنگیر خانواده ها است، که عملا مسئولین در زمینه مبارز با کالا و ایجاد اشتغال پایدار نتوانسته اند توقعات را برآورده کنند.
استاندار سیستان و بلوچستان در حالی از عزم دستگاه ها استانی برای مبارزه با قاچاق می گوید که سیستان و بلوچستان سهم عمده ای از ورود کالای قاچاق کشور را در اختیار دارد.
علی اوسط هاشمی در کمیسیون برنامه ریزی ، هماهنگی نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گفت: بحث قاچاق کالا در استان و نقش این پدیده در اقتصاد ملی و نقش استانهای مرزی در برهم خوردن اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست . 
وی قاچاق کالا را یکی از مهم‌ترین عوامل برهم زدن تعادل اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: قاچاق کالا موجب کاهش تولیدات داخلی و در نتیجه افزایش میزان بیکاری می‌شود و این امر تأثیر نامطلوبی بر رفاه عموم مردم کشور می‌گذارد. 
هاشمی به کسب رتبه اول کشوری در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و افزود : براساس ارزیابی ها ، رتبه اول کشوری در بحث مبارزه و پیشگیری به استان سیستان و بلوچستان اختصاص پیدا کرده است که این موضوع برایند تلاشهای اعضای ستاد است . 

راهکارهای معاون استاندار سیستان و بلوچستان برای مقابله با قاچاق
معاون امنیتی انتظامی سیستان و بلوچستان در گفتگو با فارس اظهار کرد: 49 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان شهری و 51 درصد جمعیت آن روستایی هستند که این تناسب در کشور استثنا است و این استان بیشترین جمعیت روستایی را دارد.
علی‌اصغر میرشکاری افزود: 70 درصد جمعیت روستایی تا شعاع 50 کیلومتر از مرز در سیستان و بلوچستان، تاکنون کارت مبادلات مرزی از سازمان صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده‌اند.
وی بیان کرد: در سیستان و بلوچستان بیشترین قاچاق در زمینه سوخت است که عمدتا به کشورهای همسایه پاکستان و افغانستان قاچاق می‌شود و مافیا از این طریق 250 میلیارد تومان در ماه سود می‌برند.
میرشکاری بیان کرد: نهادینه شدن قاچاق که منجر به تغییر فرهنگ کار و تلاش شده است، قانون گریزی، سوءاستفاده عناصر فرصت‌طلب و مافیا، آلوده شدن کارکنان و ماموران دولت و کاهش قانون گرایی، ایجاد شکاف بین مردم و نهادهای حاکمیتی به دلیل اثرات سوء مقابله با انواع قاچاق از جمله پیامدها و تبعات ناشی از قاچاق است.
وی با اشاره به اینکه بر اثر قاچاق سوخت سال گذشته 40 نفر در جاده‌های سیستان و بلوچستان جان باختند، پیشنهاد کرد: ساماندهی قاچاق سوخت از طریق اجرای کامل طرح سه‌گانه‎ای که ماه‌ها کارشناسی شده و دو طرح آن در استان اجرایی شده، لازم است.
این مسئول با بیان اینکه باید در این زمینه همه دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی انتظامی موظف به همکاری با این طرح باشند، بر مقابله با قاچاق سوخت توسط استان‌های مرکزی در سراسر کشور تاکید کرد و گفت: شش معبر وردی استان از جمله جاسک - کنارک، ذهکلوت - دلگان، بم - بزمان و بم - زاهدان مورد کنترل بیشتر نیروهای انتظامی قرار بگیرد.
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان اجرای طرح جامع مبارزه با انواع قاچاق کالا با همکاری و تامین اعتبار ستاد، افزایش حوزه فروش مرزی سوخت از شعاع 20 کیلومتر به 50 کیلومتر و مشمول قرار دادن شهرهای محدوده شعاع 50 کیلومتر، تفویض اختیارات قانونی مرکز به ستاد استان در چارچوب قانون با نظارت مرکز، تخصیص اعتبار برای نصب دستگاه ایکس‌ری در مرز رسمی میلک در اولویت نخست و دوم در بازارچه‌های مرزی فعال، پیگیری برای اصلاح قانون و تخصیص 100 درصد جرائم و مبالغ حاصل از فروش اموال و دارایی‌های ناشی از قاچاق برای هزینه کردن در زیرساخت‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، پیگیری برای استقرار شعبه ارزی و ریالی در مرزهای رسمی توسط بانک ملی، راه‎اندازی پاس مرز مرزی در میلک با هدف تسهیل جا به جایی و تردد مردمان دو سوی مرز برای گسترش مراودات قومی، اقتصادی و تجاری را از دیگر پیشنهادات برای مقابله با قاچاق عنوان کرد.
وی تاکید کرد: حق‌الکشف ماموران کاشف کالای قاچاق از جمله سوخت و دیگر کالاها در اختیار ستاد استان قرار گرفته و از این طریق پرداخت شود و اختصاص پنج درصد از فروش سوخت به روش‌های مختلف برای توسعه زیرساخت‌های اشتغال در اختیار استانداری قرار بگیرد.

هشدار رهبری نسبت به واردات بی رویه
ایشان در بخشی از سخنان خود در جمع کارگران اعلام کردند: «یک مقدار از پیشرفت‌های ما بر اثر منع از بیرون بوده است؛ این را باید قدر بدانیم؛ ندادند، مجبور شدیم خودمان اقدام کنیم. وقتی راه واردات بی‌رویّه باز بشود و هرچه خواستید بیاورید، سهل‌گراییِ انسان، انسان را می‌کشاند به سمت تنبلی، بیکاری. این هم یک طرف قضیّه است. بنابراین بنده تکیه‌‌ای که روی مسئله‌ی تولید می‌کنم...» 
اما انبوه مقررات دست و پا گیر، برخورد سلیقه ای برخی مدیران با قوانین و منافع عده ای خاص سبب شده تا حتی هشدارهای رهبری چند بار تکرار شود.

استفاده از پتانسیل علما، بزرگان طوایف و روحانیت برای مبارزه با قاچاق 
ورود و استفاده بی رویه کالاهای قاچاق در استان سیستان و بلوچستان امر بدهی است اما به نظر می رسد قبح مسأله قاچاق برای قاچاقچی و برخی از مردم که مصرف کننده آن هستند، آنچنان روشن نیست.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به تاثیر گذاری علما بزرگان و ریش سفیدان استان باید از پتانسیل تأثیرگذار این قشر استفاده کرده تا در مباحث تبلیغی به آن پرداخته شود. 
راهبردهای اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری تنها راه برون رفت از مشکلات کشور است و یکی از موانع تحقق اقتصاد مقاومتی قطعا قاچاق است.
ایجاد بستر رشد اقتصاد سالم، ترویج اقتصاد مقاومتی برای نجات اقتصاد داخل از مهم‌ترین اهداف برای مقابله با قاچاق و انگیزه برای تامین معیشت، ثروت‌اندوزی، فرهنگ شدن پدیده قاچاق به ویژه در بحث دام و سوخت از جمله چالش‌های فرا روی مقابله با قاچاق در سیستان و بلوچستان است.

تصاویری زیبا ازکنارک و ساحل شهرستان
















وقتی اینترنت جایگزین مطالعه می شود

وقتی که اینترنت جایگزین کتاب و مطالعه شود ؛

با اینکه دنیای اینترنت پر از اطلاعات دست اول و مختلف است اما بسیاری از کودکان و نوجوانان ترجیح می دهند که از بازی های آن استفاده کنند در حالی که اغلب این بازی ها برای آنان زیان آور است.

اینترنت و مطالعه کتاب در مقابل هم نیست اما استفاده نادرست از این ابزار می تواند مشکلاتی برای کودان نوجوانان ببار آورد.

کارشناس امور فرهنگی با اشاره به اینکه استفاده از اینترنت، سلامت اخلاقی کودکان و نوجوانان را به خطر می اندازد، گفت: مطالعه کتاب بهترین جایگزین استفاده از اینترنت است.

«مونا محمدی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: کودکان و نوجوانان اکنون بطور دائم از اینترنت استفاده می کنند که ممکن است بازی ها و اطلاعات آن برای آنان مضر باشد.

وی تصریح کرد برخی از این بازی ها و اطلاعات سلامت کودکان و نوجوانان را تهدید می کند بنابر این لازم است برای استفاده از این ابزار مراقبت لازم صورت گیرد.

محمدی با اظهار تاسف از اینکه مطالعه کتاب مانند گذشته در میان مردم بویژه کودکان و نوجوانان رواج ندارد، ادامه داد: مسوولان فرهنگی برای ترغیب و اشتیاق کودکان و نوجوانان به مطالعه باید اقدامات اساسی انجام دهند که سرمایه گذاری برای گسترش کتابخانه های عمومی یکی از این اقدامات است.

این کارشناس با بیان اینکه در بسیاری از شهرهای کوچک، مردم مکانی به نام کتابخانه نمی شناسند، اضافه کرد: مشتری این کتابخانه ها اغلب دانش آموزان و کنکوری ها هستند که از فضای کتابخانه به عنوان محلی آرام برای انجام تکالیف و مطالعه دروس خود استفاده می کنند.

به گفته وی، بسیاری از منابع مورد درخواست مراجعه کنندگان در کتابخانه ها موجود نیست و مسوولان کتابخانه ها هم تلاشی برای دستیابی به آن منابع نمی کنند به همین دلیل مراجعه کنندگان از جمله کودکان و نوجوانان به اینترنت و سایر سرگرمی ها روی می آورند.

محمدی گفت: برای خروج از این معضل فرهنگی باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه ویژه ای به مقوله کتاب و گسترش کتابخانه های عمومی کند.

وی اظهار کرد کتاب سرمایه ای ارزشمند است که فراوانی آن در موضوعات مختلف، سلامت نسل حاضر و آینده را تضمین می کند.

وزرای دفاع و صنعت،معدن و تجارت وارد چابهار شدند


وزیران دفاع، صنعت، معدن و تجارت و مشاور ارشد رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دقایقی پیش به منظور کلنگ زنی آغاز عملیات اجرایی چندین پروژه مهم وارد چابهار شدند.

 در این سفر یک روزه وزیران دولت یازدهم،آغاز عملیات اجرایی مجتمع بزرگ فولاد مکران چابهار با ظرفیت سه میلیون و 200 هزار تن و اعتبار 31 هزار میلیارد ریال در مساحت 300 هکتار را کلنگ زنی می کنند.
بر پایه این گزارش در این سفر وزرای دولت یازدهم آغاز ساخت یوتیلتی پتروشیمی نگین مکران برای تامین زیرساخت های آب و برق واحدهای مختلف این پروژه را نیز کلنگ زنی می کنند.
بازدید از دیگر پروژه های ملی و منطقه ای در سواحل مکران از جمله راه آهن و بندر شهید بهشتی نیز جزو برنامه های سفر وزرای دولت به چابهار است.

منبع:بلوچ پرس

 
بیژن بختیار در نشست با دانشجویان بخش زرآباد دیداری داشت و اظهار داشتند: جوانان و نخبگان باید حضوری فعال در مسائل کلان سطح شهرستان کنارک داشته باشند.

وی ادامه داد: تمامی ادارات سطح شهرستان کنارک برای رفع مشکلات شهروندان از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.

وی افزود: تاکنون مردم در کنار دولت تدبیر و امید حضوری پرشور داشته اند که نشان از اعتماد مردم به دولت تدبیر و امید می باشد.

مشاور جوان شهردار شهر زرآباد نیز در این جلسه اظهار داشت: بخش زرآباد یکی از قطب های کشاورزی در استان سیستان و بلوچستان می باشد و باید توجه ویژه ای به این بخش شود.

مسلم چمن افروز تصریح کرد: باید از ظرفیت های خدادادی و بالقوه بخش زرآباد به نحو احسن استفاده کرد.

سری بعدی سریال "پایتخت" در چابهار تولید می شود



برنامه های هنری جشنواره تابستانی مونسون منطقه آزاد چابهار در سومین شب از برگزاری با اجرای خوب گروه های مختلف از کشور و استان سیستان و بلوچستان با استقبال بیش از پیش مواجه شد.

علیرضا خمسه بازیگر توانای کشورمون در 16شهریور ماه در جشواره مونسون چابهار دعوت شده بود توانست با حضور گرم و پرشور خویش در محل جیگاه میلاد حضور بهم رسانید.

آقای خمسه وضیعت شهرستان چابهار را از نظر آب و هوایی خوب دانست و گفت:چابهار با دارا بودن آب و هوایی بهاری در چهار فصل تکه ای از بهشت در کشور عزیزمان است.

*ایشان ازاحتمال ساخت این سریال در چابهار خبر داد*


 فقیر ترین روستای ایران/چادران

حاشیه نشینانی که محکوم به حاشیه اند،فقیر ترین روستای ایران/چادرانچندی پیش که با یکی از دوستان بر سر این مساله و عدم پیگیری برای حل مشکلات این روستا توسط مسئولین بحث می کردیم با خودم گفتم باید خودم از نزدیک به دیدنشان بروم.
صبح یک روز را از ساحل زیبای کنارک که هوای لطیف ودل انگیز صبحگاهی اش دل هر رهگذری را می رباید با پایی پیاده به سوی حاشیه نشینان “چادران” که در ۳ کیلومتری این شهرستان قرار دارد روانه شدم و در مسیر راه با خودم می گفتم که ما (رسانه ها) نیز در این کم کاری مقصریم چرا که هرگاه موردی موضوعیت پیدا می کند به سراغ آن می رویم و یا به آن می پردازیم و اصلا” برای پیاده روی، یک روز از کنار ساحل تا آنجا می رفتیم تا می دیدیم که چادران چه جایی است، مردمانش چگونه اند؟ درچه شرایط و وضعیتی قرار دارند؟ وضعیت رفاهی ، آب ، برق و… چگونه است ؟ آیا مدرسه دارند یا نه ؟ اگر دارند چگونه است؟ در این افکار بودم که بعد از بیست دقیقه به آنجا رسیدم و دور تا دور روستا را پائیدم و سپس به کوچه پس کوچه هایش سرک کشیدم و شاید باورتان نشود که چیزهایی را می دیدم که خودم هم باور نمی کردم .
خانه هایی از نوع تخته ای ، خانه های دو طبقه از جنس برش بشکه ای که گویی ماه ها در ساختنش خلاقیت ها خرج شده است و از دست هر مهندس ماهری ساخته نیست، حصارهای دور خانه ها از جنس پایلوت ، از جنس درخت ولو(خاردار ) ، سیم خاردار و از جنس بشکه ی برش داده شده در ابعاد مساوی. درب ورودی وسایل نقلیه از جنس تخته پارچه ای و اصلا” نمیدانستم چه بنامم …

 

منازل روستای چادران

منازل روستای چادران

کوچه های روستای چادران

کوچه های روستای چادران

اگرچه زاده و بزرگ شده ی روستا هستم و چه بسیار روستا و شهرها را رفته ام و چه بسیار روستاها از نوع گلی وکاهگلی را دیده ام ولی این روستا یا حاشیه نشینان هیچکدام از اینها نبودند .
خلاصه آن روزش را برگشتم و فردای روز دوم را با موافقت چند خانواده از اهالی و با حضورم  جویای اوضاع و احوالشان شدم وصحنه های قابل تآملی را مشاهده کردم که گفتنشان خالی از لطف نیست .
به محض ورود تبسم و استقبال گرم، ادب و نزاکت آنها در حالی که مرا نمی شناختند گوئی بزرگی با منزلت ، حاکمی با قدرت ، پیری صاحب قدر به سراغشان آمده است و از سر احترام وافر چنان تعظیمم نمودند و چنان مرا تحت تاثیر قرار دادند که در ذهنم منش و مرام روستازادگان مهمان نواز دوران روزگارگذشته که تعریف آنها را شنیده ایم تداعی می شد .

اهالی روستای چادران

اهالی روستای چادران

طی مدت حضورم همه عرق در جبین و بدنم و تمام لباسهایم را گرفته بود احساس خوبی بهم دست داد،اما به این فکرکه چرا ما شکرگزار نعمت داشتن چنین همنوعانی نباشیم که برای احقاق کمترین حقشان حتی کوچکترین اعتراض و نارضایتی خود را از وضعیت موجود نشان نمی دهند و صحنه ای که بیش از همه دل مرا و دل هر دردمندی که اندک وجدان انسانی در او جا گرفته باشد به درد خواهد آورد، گریه جگر سوز کودک خرد سالی که آنطرفتر در آغوش مادرش که دو متری از من فاصله ندارد و مشغول صحبت کردن و گلایه کردن است را جویا می شوم که دلیلش را درجه ی گرمای بالای خانه اظهار می کند و مادرش با تکان دادن آستینش که شاید جبرانی باشد برچرخش ضعیف پنکه، که تا آن موقع خودم هم متوجه چرخش ضعیفش نبودم وفقط در یک نگاه متوجه شدم که چرخشی داشت شبیه پنکه های مصنوعی اسباب بازی دوران کودکی ام.

اهالی روستای چادران

اهالی روستای چادران

سپس برای ادای نماز به مسجد رفتم اما دیگر باور نداشتم مسجد ۲۰۰متری با این شرایط دمائی بدون پنکه و کولر باشد مسجدی که حدودا” چهل سال قدمت دارد تا اینجا نمی دانستم که ۴۰ سال اینها بایک رشته برق اتصال به اسکله دریایی پایگاه دهم شکاری روزهای سخت گرمای ۳۰درجه ای را تحمل کرده بودند و می کنند!

مسجد روستای چادران

مسجد روستای چادران

..

رشته برق منتهی به چادران

رشته برق منتهی به چادران

اینجا نباید ناراحت شد بلکه تاسفی خورد به اندازه فقر و نداری و …که چنین بی تفاوت از این مشکلات می گذریم..کاش می شد ما هم چند روزی خودمان را جای این عده می گذاشتیم و نماز در گرمای۳۰درجه ای آفتاب و رطوبت دریا را تجربه می کردیم که چه حالی دارد و آنها چه ها دراین مدت کشیده اند! یک سوال دیگر ذهنم را مشغول کرد،مردم چادران چگونه ماه رمضان را سپری کردند!؟
خلاصه آن روز را با آن صحنه هایش برگشتیم اما روز سوم را اگر چه قبلا صحبتهایی با یکی از اعضای شورا از چگونگی مساله سوالاتی داشتم، می خواستم از زبان افراد مورد اعتماد و دیگر اعضای شورای روستا صحبتهایی را بشنوم که اتفاقا” در مسجد یکی از اعضای شورا با چند نفر از افراد معتمد که سر بحث همین مساله بودند را دیدم و این بهانه ای شد که باهم ادامه بدهیم.

در آن میان پیرمردی که رعشه های دستش و گرفتگی صدایش برایم جذابیت داشت در حالی که با چشمهای غیر مسلح اش که گویا به سختی مرا می دید، به من زل زده بود و می دانستم حرفهایی زیادی برای گفتن دارد که در آن لحظه کارتی را از جیبش بیرون آورد و به من نشان داد که نگاه کنم ، کسی نبود جز شیخ محمد بلوچ متولد ۱۳۲۶که از سال ۱۳۵۸ به عنوان کارمند ارتش جمهوری اسلامی ایران پایگاه دهم شکاری کنارک با رسته پشتیبانی افتخار خدمت داشته و در سال ۱۳۸۹بازنشسته شده اند.

شیخ محمد بلوچ کارمند بازنشسته ارتش جمهوری اسلامی ایران

شیخ محمد بلوچ کارمند بازنشسته ارتش جمهوری اسلامی ایران

او می گفت که از زمان تیمسار پورگان خدمتم شروع شده و به ترتیب اسم می برد تیمسار پورگان ، پوشالی ، یاسینی، واحدی ، ابن علی ، شهسوان ، ستاری ، رضایی ، علیزاده ، شیبانی ، نورا. تمام اسامی در ذهنش حک شده بود وحتی در مورد اخلاق نیکوی هرکدام سخن می گفت .
همه حاضرین ادعا کردند محل سکونت ما قبل از ۱۳۴۹داخل پایگاه دهم شکاری واقع در نزدیکی مهدیه فعلی پایگاه بوده و موجود بودن محل قبرستان گواهی بر ادله ماست. اما از سال ۱۳۴۹ یعنی قبل از انقلاب با رضایت اهالی محل سکونت به چادران فعلی که با ساختن مسجد فعلی که (قدمت۴۰ساله دارد) موجود است انتقال داده شد و از آن تاریخ به بعد هیچ کسی درمورد زمینهای چادران ادعایی نداشته، اما از سال ۱۳۸۰ ارتش مبادرت به بستن بندخاکی در محدوده روستای چادران نموده که از بند خاکی (ضلع غربی) تا جاده ی آسفالته از درب پایگاه تا منتهی الیه اسکله (ضلع شرقی ) ادعای مالکیت نموده است که با اعتراض مردم اهالی روبرو شده و بعد از آن هر از چندگاهی صحبت هایی می شد تا اینکه ارتش کلا ” از این ادعا منصرف شده و صحبتی از آن به زبان نیاورد.

با لهجه قشنگشان گفتند اما نمی دانیم چه شد یکباره ادارات جدیدی سر برآوردند که نه اسمی از آن شنیده بودیم و نه نشانی از آنها می دانستیم و چندی ادعای مالکیت وتهدید به تخریب خانه هایی که ۴۰سال آزگار در آن ساکن بوده ایم را کردند و جالب اینکه هیچ کدامشان نتوانسند کلمه اداره منابع طبیعی و یا بنیاد مسکن و شهرسازی را به طور صحیح تلفظ کنند،هرچند خوشبختانه اکنون دیگر خبری از تخریب نیست،اما هنوزم سر درگم و بلا تکلیفند…
مولوی حافظ یاسینی انگار تنها آموزگاریست که به عنوان مدرس مسجد امام علی (ع) روستای چادران در این فقر فرهنگی این روستا برخود واجب دانسته تا سهمی در علم و تهذیب همنوعانش در این روستا داشته باشد.

مولوی حافظ یاسینی تنها آموزگار روستای چادران

مولوی حافظ یاسینی تنها آموزگار روستای چادران

پای صحبتهایش که می نشینم می گوید خودم در شهر کنارک سکونت دارم اما وقتی برای تدریس قرآن کریم به مسجد می آیم،بچه هایی را می بینم که اغلب مریض هستند و گاهی سرکلاسم به خواب می روند که وقتی دلیلش را جویا می شویم؟چیزی نیست جز بی خوابی که این کودکان،شبها به خاطر گرمای بیش از حد کپر هایشان می کشند!..
جاسم یکی از جوانان این روستاست که به بحثمان ملحق می شود و با صدای بغض آلود می گوید: باور کنید شبها نمی توانم بخوابم، چون بچه هایم نمی خوابند و از شدت گرمای بیش از حد خانه گریه و زاری می کنند.
جاسم دل پری دارد…با اینکه خودش مامور اداره برق است،اما منزل خودش برق ندارد!..می گوید دورافتاده ترین روستاها در دورترین نقاط و پشت فرسنگها کوه صعب العبور که می رویم به یمن و برکت انقلاب اسلامی از نعمت برق برخوردارند،اما ما در حاشیه یک شهرستان باید اینگونه روزگارمان را سپری کنیم!..و اشاره ای می کند به تیر برق هایی که گویی سالیان پیش کار گذاشته شده و پوسیده شده اند اما هنوز جریان برق که پیشکش،حتی کابل یا سیم برق هم روی تیرها وصل نشده است.

تیر برق های چادران که بروی آن هنوز کابل وصل نشده است

تیر برق های چادران که بروی آن هنوز کابل وصل نشده است

وقتی از وضعیت آب شرب روستا می پرسم؟ می گوید آب را مجبوریم با هزینه ای گزاف بخریم و در حوض انباری که درست کرده ایم انبار کنیم،به اینجا که می رسد مرا با خود به حوض انبار خانه ای می برد که درب آن با چند تیکه چوب پوشانیده شده ،باورم نمی شود وقتی میگوید: یک هفته آبی را خود وخانواده اش خورده اند که مارمولک و حشراتی داخل آن افتاده و آنها از آن بی اطلاع بوده اند!..

حوض انبار روستای چادران

حوض انبار روستای چادران

وقتی مسیر کابلی که می گویند با هزینه ای گزاف معادل هشت میلیون تومان خریداری شده توسط یکی از خیرین را دنبال می کنم تا به تیر برق های کنار پارکی که در اطراف روستا درست شده ،برسم، صحنه عجیبی را میبینم که منقلبم می کند…پیرمردی که برای فرار از شدت گرمای خانه،محل خوابش میز داخل پارک و متکای زیر سرش یک بلوک است!..

پیرمردی که از گرما به آلاچیق های پارک پناه برده است

پیرمردی که از گرما به آلاچیق های پارک پناه برده است

در بازگشت از روستا با آن صحنه های عجیب دوباره یاد حرف پیرمردان دریا دل روستا می افتم،که می گفتند: باشد اصلا” بیائید درو کنید، لودر بندازید ، اما از دست ما هیچ ساخته نیست. (این است ویژگی مردمان دیار من). این همه عجز و ناتوانی از احقاق حق جای بسی درد و ناراحتی دارد و به عنوان نویسنده مطلب با شرایط روحی سخت این سطور را می نگارم اما چاره ای هم نیست وعلی رغم علاقه ها به دوستان چه در سطح مدیریت شهرستان و حتی استان ،گفتنی را باید گفت ، نوشتنیها را باید نوشت و اگر جا داشته باشد فریاد را باید کشیده خواند.تا موجودیت مساله به گوش همه رسانده شود که چرا باید مردمی پس از ۴۰ سال سکونت اینگونه زندگی کنند؟ چرا پس از ۴۰سال نباید یک روستای ۷۷۱نفری آب و برق داشته باشند؟
مردمان چادران می گفتند که ترانس برق موجود را به (سید آباد جدید) انتقال داده اند تا در فشار و مضیقه قرار گیریم، و مجبور به ترک شویم؟؟
نمیدانم شاید درون زمین های روستای چادران گنجهای با ارزش و قیمتی نهفته است که دلمان نمی خواهد آنها را از دست بدهیم؟
چه کسانی جوابگوی این قصه ی پر غصه و تاخیر ساخت و ساز سالیان خواهند بود؟
گرچه معتقدم کپر نشینی هیچ سنخیتی با شکل و فرهنگ شهری ندارد اما این مساله با تدبیر مسئولین شهرستان از طریق ( وام دادن ، ساخت مسکن ، ارائه تسهیلات ) قابل حل می شد و می باشد.

امروزه مسئولین رده بالا تمام تلاششان و همه ارادتشان را در جهت رفع مشکلات مردم ابراز کرده اند و می کنند که بی شک و بدون تردید خواهان این هستند که همه اقشار را در درجه ای از عزت و بالندگی مطلق ببینند و رسیدن به جامعه ای برخوردار و سرشار از ، راستی و درستی ، عاری از فقر و فلاکت ، و رفع نداری ها به عنوان هدف آرمانی آنهاست تا آنچه را که موجب، فقر و نداری و…در عرصه جامعه پدیدار گشته پاک کنند، واینها نقاط عطفی هستند که دشمن را برای همیشه در پیشبرد منافع و مقاصد شومشان ناکام کرده و نگذاشته بوق وکرنایشان حتی با آن همه ازدیاد آلودگی شبکه های ماهواره ای که در اختیار دارند بر جامعه ما تاثیر بگذارد.

نماینده پایگاه دهم شکاری با تکرار و ابراز این جمله که: از شمال ایران تا جنوب آن هیچ روستایی را فقیرتر از روستای چادران ندیده ایم و با شناختی که از مسئولین محترم و دوست داشتنی داریم مطئنم قضیه مورد مطرح شده را مورد مداقه قرار داده تا این محرومیت وتلخ کامی سالیان، شهد شیرینی باشد بر کام همگان و چادران …

روستای چادران کنارک

روستای چادران کنارک

حاشیه نشینانی که محکوم به حاشیه اند

حاشیه نشینانی که محکوم به حاشیه اند.


منبع: طلوع کنارک

فلش دوربین نوزاد سه ماهه را نابینا کرد

یکی از آشنایان خانواده ای که تنها سه ماه از تولد فرزندشان گذشته بود،به علت خاموش نکردن فلش دوربین موجب نابینا شدن این تازه متولد شد.

این شخص که برای گرفتن عکس از این نوزاد نگون بخت دوربین را در فاصله ۱۰ اینچی وی گرفته بود،موجب آسیب  به شبکیه چشم او شده و چشم راست او را نابینا کرد.
پزشکان می گویند این نوزاد که هنوز نامی برای او برگزیده نشده بود بخاطر نور فلش دوربین دچار عارضه چشمی شده که درمان آن بی فایده است.پس از آن که عکس گرفته شد،والدین این نوزاد بلافاصله متوجه اتفاق عجیبی در چشم نوزاد شدند و سریع به پزشک مراجعه کردند.به گفته پزشکان این آسیب دیدگی دائمی بوده و حتی عمل جراحی بینایی وی را به او باز نمی گرداند.
پس از این حادثه،بینایی نوزاد از ناحیه چشم چپ ضعیف و از ناحیه چشم راست نابینا شد.
نور شدید فلش دوربین به سلول های شبکیه چشم آسیب رسانده و بینایی مرکزی او را از بین برده است.شبکیه چشم محلی است که نور های ورودی به چشم در آن جا متمرکز می شوند.
به گفته پزشکان شبکیه تا سن چهار سالگی تکامل نمی یابد و هر گونه نور شدید می تواند موجب آسیب های جبران ناپذیری در چشم نوزادان شود.

منبع:طلوع کنارک